Τρίτη 17 Μαρτίου 2009

Η ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

Παίρνω αφορμή από την νέα έναρξη του διαλόγου για την παιδεία.Ένας διάλογος που γίνεται ..γίνεται και πουθενά δεν καταλήγει τόοοοσα χρόνια, γιατί σχεδόν ποτέ δεν ακούγεται η γνώμη αυτών που πραγματικά γνωρίζουν για την παιδεία.Τι χρειάζεται, που πονάει, τι ανάγκες έχουν οι μαθητές,τι δυσκολίες υπάρχουν καθημερινά στην τάξη και πολλά άλλα για τα οποία θα έπρεπε να έχουν λόγο οι εκπαιδευτικοί.
Παίρνουν μέρος στο διάλογο και στο τέλος αποφασίζουν πάντα άνθρωποι που δεν έχουν μπει ποτέ σε τάξη. Που δεν ξέρουν τις πραγματικές ανάγκες της παιδείας.
Και σαν να μην φτάνει αυτό, αυτοί που πάντα φταίνε (όταν τα μέτρα τους δεν πάνε καλά)είναι πάντα οι εκπαιδευτικοί.
Δεν λεω ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί είναι τέλειοι αλλά πάντα χρειάζονται αποδιοπομπαίοι τράγοι.
Δεν φταίνε τα μέτρα αλλά αυτοί που τα εφαρμόζουν.Αυτή είναι η εύκολη λύση!!
Είναι δύσκολο να καταλάβει κανείς ότι για παράδειγμα η ύλη που υπάρχει στα βιβλία όλων των βαθμίδων είναι και υπερβολική και σε πολλές περιπτώσεις περιττή.
Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το θέμα βρίσκεται στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα.
Κάπου διάβασα ότι τα βιβλία που δίνονται για παράδειγμα στην Α Γυμνασίου έχουν συνολικά πάνω από 4000 σελίδες, δηλαδή περισσότερες από 20 σελίδες διαφορετικής ύλης καθημερινά.
Και το χειρότερο,κυρίως για γυμνάσιο και λύκειο, είναι ότι όλα αυτά πρέπει να αποστηθίζονται λες και θα μείνει τίποτε στο μυαλό των παιδιών μ΄αυτό τον τρόπο.
Γι΄αυτό εξάλλου και οι μαθητές δεν θεωρούν καθόλου ελκυστικό το σχολείο.
Θα το πω γι΄άλλη μια φορά ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΠΟΣΟΤΗΤΑ.
Δεν φταίει μόνο η ποσότητα της ύλης , αλλά και η ύλη.
Από επίσκεψη συναδέλφων σε σχολείο της Νορβηγίας εντυπωσιάστηκαν όταν είδαν στην
Δ τάξη να διδάσκονται ύλη στα μαθηματικά που εμείς διδάσκουμε στα παιδιά μας στην
Β τάξη.
Αυτό συμβαίνει σε όλες τις βαθμίδες. Άχρηστη ύλη που το μόνο που πετυχαίνει είναι να κάνει το σχολείο ακόμη πιο αποκρουστικό στα παιδιά.
Παραθέτω και μια άλλη άποψη εκπαιδευτικού που έχει σχέση με τις δυνατότητες των παιδιών :
" Μελέτες που έχουν γίνει κατά καιρούς κατέληξαν σε δυο συμπεράσματα.
Πρώτον: Ότι πολλοί μαθητές αδυνατούν να παρακολουθήσουν την ύλη της τάξης τους και θα έπρεπε να βρίσκονται μια ή και δυο τάξεις πιο κάτω και
Δεύτερον: Ότι αρκετοί μαθητές θα μπορούσαν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα της επόμενης τάξης. Έτσι ο καθηγητής είναι υποχρεωμένος να κάνει μάθημα ταυτόχρονα για τρεις κατηγορίες μαθητών.
Ας φανταστούμε έναν προπονητή που έχει μπροστά του 10 πρωταθλητές, 10 μέτριους αθλητές και 10 αγύμναστους μεσήλικες και να προσπαθεί να τους προπονήσει με τον ίδιο τρόπο την ίδια ώρα. Ή θα καταστρέψει τους πρωταθλητές ή θα πεθάνει τους μεσήλικες. Τηρουμένων των αναλογιών κάτι τέτοιο συμβαίνει και στην τάξη , σε ορισμένα μαθήματα τουλάχιστον που η άγνοια λειτουργεί σωρευτικά και κάνει αδύνατη την κατανόηση της επόμενης ενότητας χωρίς την επαρκή γνώση της προηγούμενης .
Πολλοί υποστηρίζουν ότι είναι αντιπαιδαγωγικό να χωρίζουμε τους μαθητές σύμφωνα με τις δυνατότητές τους. Στην πραγματικότητα είναι απάνθρωπο να τους συσσωρεύουμε σε μια αίθουσα και να τους υποχρεώνουμε επί ώρες να ακούνε πράγματα που δεν καταλαβαίνουν. Θα πρέπει κάποτε να αποφασίσουμε αν θέλουμε Σχολείο ή απλά ένα χώρο που να λειτουργεί σαν πάρκιγκ μαθητών, κάτι σαν μαντρί δηλαδή."
Αυτά και άλλα πολλά στα οποία θα μπορούσαμε να αναφερθούμε,όπως η παραπαιδεία, τα καινούρια βιβλία,η επαγγελματική αποκατάσταση, η υποβάθμιση του δημόσιου σχολείου,ο τρόπος εισαγωγής στις ανώτερες και ανώτατες σχολές είναι θέματα που δεν μπορούν να λυθούν μόνο από ανθρώπους που βρίσκονται στα γραφεία τους. Καλοί και χρήσιμοι αλλά ζητήστε και πάρτε σοβαρά και τη γνώμη
α)των ανθρώπων που μπαίνουν καθημερινά στην τάξη και έρχονται αντιμέτωποι με όλα αυτά τα προβλήματα
β) τη γνώμη των γονέων οι οποίοι είναι οι δέκτες κάθε καινούριας μεταρρύθμισης . Αυτοί που τρέχουν μαζί με τα παιδιά τους, που αγωνιούν, που πληρώνουν συνεχώς, (άλλο ένα θέμα αυτό της " δωρεάν παιδείας " )
από το δημοτικό μέχρι το πανεπιστήμιο
γ) τη γνώμη των πιο σκληρά εργαζομένων Ελλήνων " των μαθητών " που τρέχουν..... τρέχουν χωρίς να βλέπουν που είναι το τέρμα και ποιος ο αντίπαλος!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου